by MPP » Sat Nov 05, 2011 6:26 pm
Malam Syarikat Penyiaran Awam Itaki akan ke udara temu bual dengan Asif Khaled, yang pada mulanya ditetapkan ke udara selepas konvensyen pencalonan bagi penasihat Raja.Watch malam wawancara penuh pada SPAI.
Aina Tipu, Greabok Matahari: Anda telah dibangkitkan di Greabok, tetapi menghabiskan masa agak sedikit masa di luar negara. Tell us sedikit kira-kira itu.
Asif Khaled: Ibu saya seorang Katolik luput, ayah saya agnostik bersandar-athiest, jadi tidak banyak ruang bagi kami di sini. Apabila saya berumur tujuh tahun, saya datang ke rumah mengulangi doktrin Gerajan saya telah diajar di sekolah, sesuatu tentang bagaimana Maha murka dengan kekurangan mereka ketakwaan. (Ketawa) Mereka mula mencari pekerjaan di luar negara cukup cepat. Ayah saya adalah seorang jurutera, ibu saya katerer, jadi ia tidak terlalu sukar bagi mereka. Kami bangkit sekitar Darnussia dan Pontesi untuk seketika, kembali apabila saya hendak lulus untuk universiti percuma. Pada masa itu, ibu bapa saya cukup pasti saya tidak akan membeli ke indoktrinasi supaya mereka merasakan okay membiarkan saya pergi ke sekolah-sekolah Malivian.
GM: Anda lulus dari Itaki U.
AK: Ya, dua kali ganda utama, Comm dan Bahasa Inggeris. Saya interned dengan surat khabar sahaja, bangkit di sekeliling untuk seketika, kemudian jatuh sakit negara. Saya tidak pernah tinggal di sini sebagai orang dewasa, jadi saya tidak benar-benar bersedia untuk betapa gila negara itu. Universiti memakai saya ke bawah, dan doa-doa harian di pejabat ... ia terlalu banyak. Jadi saya mula mencari pekerjaan, sama seperti ibu bapa saya.
GM: Oleh itu, ia berjalan dalam keluarga.
AK: Sesuatu yang seperti itu. Saya mahu menjadi seorang wartawan yang serius, tetapi semua saya boleh mendapatkan tanpa sebarang pengalaman sebenar menulis horoskop untuk diem per tempatan Likatonia. Saya mendapat bosan dengan itu dan mula membuat memainkan perkataan pintar-keldai di horoskop.
GM: Seperti?
AK: Ia bermula dengan homonyms. Akan mengatakan bahawa anda akan terus 'bang di' dengan kerja anda. (Ketawa) Tiada apa-apa jua yang bijak, tetapi ia juga membantu saya dengan Malivian saya. Ia telah bercakap di rumah sepanjang hidup saya, tetapi sebaik sahaja saya pergi, baik, tidak ada pembesar suara terlalu banyak yang tergantung di sekitar Vodlisy. Oleh itu bagus untuk membiarkan tangan saya, dan ia memelihara saya sibuk. Akhirnya saya berpindah kepada ciri-ciri penulisan, tetapi akhirnya, banyak yang kurang merangsang daripada memikirkan bagaimana untuk menyelinap dalam homonyms Malivian ke dalam karya. Saya mula menghadiri kelas malam di Improv, cuba komedi bertulis untuk sementara waktu, dihantar dalam karangan sedikit ditolak. Akhirnya penulisan saya mendapat ke tangan sandiwara komedi dalam Libertina dan mendapat rasa masa yang besar.
GM: Kami telah melihat video di internet.
Sila AK: (Ketawa) tidak memegang terhadap saya. Bagi mereka, yang mempunyai seorang penulis Malivian yang boleh melakukan aksen bermakna saya boleh memainkan setengah dozen etnik sekiranya mereka memerlukan tambahan untuk sedikit. Ia menyeronokkan.
GM: Adakah hidup di Likatonia mempengaruhi anda?
AK: Dalam banyak cara, yeah. Ada banyak benda yang merosakkan dalam Likatonia, tetapi dalam banyak cara, kehidupan yang lebih baik di sana berbanding di sini. Bagi satu perkara, saya tidak sentiasa barraged oleh indoktrinasi agama, yang benar-benar membebaskan. Kerajaan tidak sentiasa poking semua orang di dalam mata. Hanya Sebaliknya yang memberikan saya idea tentang apa yang ia kira-kira Malivia saya tidak suka.
GM: Jadi mengapa pulang ke rumah? Mengapa melibatkan diri dalam politik?
AK: Ayah saya mendapat sakit, tiada apa yang terlalu serius, tetapi ketika dia berada di hospital seorang imam Gerajan disimpan oleh berkat bilik dia dan apa yang tidak. Saya terbang ke rumah untuk bersama-sama dengan beliau untuk operasi dan seluruh ahli keluarga benar-benar menghina. Hakikat bahawa kita tidak bebas dalam bahagian ini asas kehidupan kita, isu iman, hanya menghina. Benar-benar condescending. Saya berpindah semula akhir tahun ini untuk membantu dengan terapi fizikal ayah saya, mendapat pekerjaan dengan satu stesen tetapi tidak dapat hack. Tiada siapa yang bersedia untuk menyeberangi garis-garis tertentu, dan penapis tidak rasmi di seluruh kita. Saya berhenti selepas dua bulan dan mengambil kerja di farmasi bapa saudara saya. Saya menulis pemikiran banyak saya akan menulis buku humor tetapi lebih dan lebih lagi menjadi politik, satira, cuba untuk membuat fakta-fakta yang keterlaluan kehidupan yang lucu melalui kemustahilan.
GM: Apa yang berlaku kepada buku itu?
AK: Saya jatuh. Tidak, saya hendak mencari penerbit Malivian, dan ia tidak melucukan kepada sesiapa di luar negara, ia? Saya mendapati keluar yang baru pada papan mesej yang bersih, didapati lain seperti orang-orang yang berfikiran, mula bertemu untuk minum teh.
GM: Dan yang bermula daripada MPP?
AK: Ya. Ia adalah banyak bercakap pada mulanya, mengambil masa yang lama untuk mencari orang dengan botol yang cukup untuk benar-benar risiko masa penjara. Tetapi lebih banyak kita bercakap antara satu sama lain, angrier kami mendapat. Akhirnya ia mengambil nyawa sendiri.
GM: Bagaimana tidak iman anda sendiri, atau kekurangan itu, faktor dalam?
AK: Pada mulanya semua orang-orang yang bertemu atheis juga. Saya tidak pasti yang berasa lebih teruk: percaya kepada agama lain dan terletak kira-kira, atau untuk memikirkan itu semua satu pembohongan besar dan telah mendengar terletak berulang-ulang kali. Ia adalah Bhavna yang pertama menghubungkan kita dengan kumpulan-kumpulan agama jenama off.
GM: Bhavna Bhati.
AK: Ya. Beliau beragama Kristian, dan membawa masuk banyak jemaah beliau yang telah mengamalkan dalam rahsia, neraka, generasi oleh itu. Beliau mula kita untuk berfikir lebih strategik, link dengan orang-orang yang mempunyai sebab-sebab lain yang akan berpuas hati dengan negara. Bhavna menganjurkan mesyuarat dasar yang pertama, menubuhkan platform dan jawatankuasa pencalonan.
GM: Jadi saya rasa saya harus bertanya, kenapa tidak ia Cik Bhati yang memimpin parti?
AK: (Ketawa) Saya mulut yang kuat, yang sempurna untuk frontman pihak, seseorang untuk membangkitkan perkara ini, mereka bergolek, hujung lembing. Beliau berpeluang untuk menghabiskan masa melakukan kerja-kerja dasar yang penting, semasa saya menunjukkan boneka biadab.
GM: Bagaimana pula dengan pertunjukan wayang? Bagaimana rasanya untuk menghadapi kemungkinan caj modal?
AK: Ia tidak. Penjara tidak menyeronokkan, tetapi ia seolah-olah seperti jenaka yang tidak masuk akal. Satu lagi sedikit seni pertunjukan. Caj modal adalah sebahagian daripada pemasangan. Intelek, saya memahami apa yang sedang berlaku, risiko mengambil bertakhta, autokrasi budaya terlindung,. Tetapi emosi? Ditangkap kerana jenaka adalah segala-galanya begitu bodoh yang datang selepas ia semestinya sama bodoh.
GM: Dan apa yang mengenai caj menunjukkan rasa yang tidak baik?
AK: Sudah tentu, yang merupakan titik. Ini adalah salah satu akibat pemerintahan beraja teokratik, segala-galanya adalah suci, semua yang begitu penting, jadi tiada apa yang lucu lagi, melainkan jika ia melucukan kepada manusia di atas. Ini adalah bentuk paling teruk kezaliman, di mana kita kehilangan keupayaan kita untuk berfikir secara berbeza tidak kerana Polis Pemikiran akan membunuh kita, tetapi kerana ada sahaja tidak cukup kepelbagaian untuk membiarkan orang berfikir secara berbeza.
GM: Jadi anda sedang merancang untuk melakukan lebih banyak jenaka dalam rasa buruk?
AK: Anda telah melihat video, apa yang saya baik di.
GM: Beyond sekularisme dan pemisahan kuasa, apa rancangan anda untuk MPP?
AK: rancangan saya?
GM: Untuk parti.
AK: Mereka tidak rancangan saya, tetapi, soalan difahami. Kebenaran adalah, ada banyak yang baik tentang Malivia. Maklumat percuma, ekonomi berpusatkan manusia, kehidupan yang lebih baik di sini daripada di banyak tempat. Tetapi bagi orang-orang kita yang tidak bersetuju dengan penjajah, kebebasan asas yang tidak wujud. Kebebasan suara hati, kebebasan bersuara, ini perlu dipulihkan. Apabila kita terakhir dikira, hanya lebih sedikit daripada setengah negara Gerajan. Pemerintahan beraja kolonial mula berkuat kuasa dan apa yang berlaku? Kezaliman majoriti birai. Bagaimana yang baru sahaja? Parti Kebajikan hanya mengambil berat tentang kebajikan orang-orang mereka sendiri. Itu ironis, tetapi mengerikan.
GM: Mengapa anda merujuk kepada monarki sebagai penjajah? Raja Malivian.
AK: genetik, mungkin, tetapi idea raja tunggal, yang memerintah dengan ini kuasa? Terdapat Malivian apa-apa tentang itu. Tiada apa-apa jua Gerajan kira-kira memaksa kepercayaan mereka ke atas semua orang sama ada. Perkara ini adalah hanya satu lagi bentuk penjajahan, kecuali bukan menduduki tanah kami, mereka telah berjaya menduduki budaya kita, yang merupakan cara yang lebih teruk.
GM: Apakah Malivian kemudian?
AK: Peace, komuniti, perpaduan, toleransi. Sudah tentu tidak memberitahu orang apa yang perlu dilakukan.
GM: Anda menyebut keamanan. MPP telah sangat vokal dalam kritikan mereka perbelanjaan pertahanan. Mengapa?
AK: Anda tahu kata-kata, jika alat hanya anda tukul setiap masalah kelihatan seperti paku? Begitu juga, jika anda tidak mempunyai tukul besi, anda tidak pergi cari untuk kuku.
GM: Yang bermaksud?
AK: Jika anda tidak mempunyai tentera anda tidak masuk ke dalam peperangan. Tiada siapa yang akan menyerang kita jika kita mematuhi paham suka damai dan berkecuali, dan sudah tentu tidak akan ada apa-apa Malivians muda yang dihantar untuk mati di negara-negara asing untuk perang orang lain jika kita tidak terus menuang perbendaharaan negara ke senjata. Hanya melihat bajet kami, kami pendarahan wang kiri dan kanan, dan apakah dua perbelanjaan atas kami? Perang dan operasi asing. Sembilan puluh dua peratus daripada perbelanjaan kerajaan. Menghilangkan tentera dan kita pergi dari 400000000000 hutang kepada lebihan 200000000000. Adakah matematik. Perang adalah buruk untuk menjalankan perniagaan. Dan tidak mendapat saya bermula pada idea makanan penetapan. Kebajikan parti keldai saya.
Tonight the Itaki Public Broadcast Company will air an interview with Asif Khaled, initially set to air after the nominating convention for the Raja's advisors. Watch the full interview tonight on IPBC.
Aina Tipu, Greabok Sun: You were raised in Greabok, but spent quite a bit of time overseas. Tell us a bit about that.
Asif Khaled: My mother’s a lapsed Catholic, my father’s agnostic-leaning-athiest, so there wasn’t much room for us here. When I was seven I came home repeating the Gerajan doctrine I’d been taught in school, something about how Maha was displeased with their lack of piety. (laughs) They started looking for jobs overseas pretty quick. My father was an engineer, my mother a caterer, so it wasn’t too hard for them. We bounced around Darnussia and Pontesi for a while, came back when I’d graduated for the free university. By that time my parents were pretty sure I wasn’t going to buy into the indoctrination so they felt okay letting me go to Malivian schools.
GS: You graduated from Itaki U.
AK: Yeah, double major, Comm and English. I interned with a few newspapers, bounced around for a while, then got sick of the country. I’d never lived here as an adult so I wasn’t really ready for how crazy the country was. University wore me down, and the daily prayers at the office … it was too much. So I started looking for jobs, just like my parents.
GS: So it runs in the family.
AK: Something like that. I wanted to be a serious journalist, but all I could get without any real experience was writing horoscopes for a per diem at a local in Likatonia. I got bored with that and started making smart-ass word plays in the horoscopes.
GS: Like?
AK: It started with homonyms. Would say that your continue to ‘bang on’ with your work. (laughs) Nothing that clever, but it also helped me keep up with my Malivian. It was spoken at home all my life, but once I left, well, there weren’t too many speakers hanging around Vodlisy. So it was nice to keep my hand in, and it kept me busy. Eventually I moved up to writing features, but it ended up being a lot less stimulating than figuring out how to sneak in Malivian homonyms into the paper. I started attending night classes in improv, tried writing comedy for a while, sent in little essays to be rejected. Eventually my writing got into the hands of a comedy troupe in Libertina and got a taste of the big time.
GS: We’ve seen the videos on the net.
AK: (laughs) Please don’t hold it against me. For them, having a Malivian writer who could do accents meant I could play half a dozen ethnicities if they needed an extra for a bit. It was fun.
GS: Did living in Likatonia influence you?
AK: In a lot of ways, yeah. There’s a lot of messed up stuff in Likatonia, but in many ways, life was better there than it was here. For one thing, I wasn’t being constantly barraged by religious indoctrination, which was really freeing. The government wasn’t constantly poking everyone in the eye. Just that contrast gave me an idea of what it was about Malivia I didn’t like.
GS: So why come home? Why get involved in politics?
AK: My father got sick, nothing too serious, but while he was in hospital a Gerajan priest kept coming by his room blessing him and what not. I flew home to be with him for the operation and the whole family was really insulted. The fact that we weren’t free in this completely basic part of our life, the issue of faith, was just insulting. Really condescending. I moved back end of the year to help out with my father’s physical therapy, got a job with one of the stations but couldn’t hack it. No one was willing to cross certain lines, and the unofficial censors were all over us. I quit after two months and took a job at my uncle’s pharmacy. I wrote a lot thinking I was going to write a book of humor but more and more it became political, satire, trying to make the outrageous facts of life funny through absurdity.
GS: What happened to the book?
AK: I dropped it. No way I’d find a Malivian publisher, and it’s not funny to anyone outside the country, is it? I found a new outlet on net message boards, found other like minded people, started meeting up for tea.
GS: And that was the start of the MPP?
AK: Yeah. It was a lot of talk at first, took a long time to find people with enough bottle to actually risk jail time. But the more we talked to each other, the angrier we got. Eventually it took on a life of its own.
GS: How does your own faith, or lack thereof, factor in?
AK: At first all the people who met up were atheists too. I’m not sure which feels worse: to believe in another religion and have to lie about it, or to think it’s all a big lie and have to listen to the lies over and over again. It was Bhavna that first linked us up with the off brand religious groups.
GS: Bhavna Bhati.
AK: Yeah. She’s a Christian, and brought in a lot of her congregation who had been practicing in secret for, hell, generations by then. She started getting us to think more strategically, link up with people with other reasons to be unhappy with the country. Bhavna organized the first policy meeting, set up the platform and nominating committee.
GS: So I guess I should ask, why isn’t it Ms. Bhati that’s leading the party?
AK: (laughs) I’m a loud mouth, which is perfect for a party frontman, someone to stir things up, get them rolling, be the tip of the spear. She gets to spend her time doing important policy work, while I do rude puppet shows.
GS: What about the puppet show? How did it feel to face a possible capital charge?
AK: It didn’t. Prison isn’t fun, but it all seemed like an absurd joke. Another bit of performance art. The capital charge was part of the installation. Intellectually, I understood what was happening, the risks of taking on an entrenched, culturally insulated, autocracy. But emotionally? Getting arrested for a joke was so stupid everything that came after it was necessarily just as stupid.
GS: And what about charges the show was in bad taste?
AK: Of course it was, that was the point. This is one of the consequences of a theocratic monarchy, everything is holy, everything is so important, so nothing is funny any more, unless it’s funny to the man on top. This is the worst form of tyranny, where we lose our ability to think differently not because the Thought Police will kill us, but because there’s just not enough diversity to let people think differently.
GS: So you’re planning on doing more jokes in bad taste?
AK: You’ve seen the videos, it’s what I’m good at.
GS: Beyond secularism and separation of powers, what your plans for the MPP?
AK: My plans?
GS: For the party.
AK: They’re not my plans, but, question understood. Truth is, there’s a lot that’s good about Malivia. Free information, human centered economy, life is better here than in a lot of places. But for those of us that disagree with the colonists, basic freedoms are non-existent. Freedom of conscience, freedom of expression, these must be restored. When we last counted, only a little more than half the country was Gerajan. The colonial monarchy comes into power and what happens? Tyranny of the marginal majority. How is that just? The Welfare Party only cares about the welfare of their own people. That’s ironic, but terrible.
GS: Why do you refer to the monarchy as colonial? The monarch is Malivian.
AK: Genetically, maybe, but the idea of a single king, ruling with this kind of power? There’s nothing Malivian about that. Nothing Gerajan about forcing their beliefs on everyone either. The whole thing is just another form of colonialism, except instead of occupying our land, they’ve managed to occupy our culture, which is way worse.
GS: What is Malivian then?
AK: Peace, community, solidarity, tolerance. Certainly not telling people what to do.
GS: You mention peace. The MPP has been extremely vocal in their criticism of defense spending. Why?
AK: You know the saying, if your only tool is a hammer every problem looks like a nail? Similarly, if you don’t have a hammer you don’t go looking for nails.
GS: Which means?
AK: If you don’t have a military you don’t get into wars. No one is going to invade us if we adhere to pacifism and neutrality, and certainly there won’t be any young Malivians sent to die in foreign countries for other people’s war if we don’t keep pouring our national treasury into weapons. Just look at our budget, we’re hemorrhaging money left and right, and what are our top two expenses? War and foreign operations. Ninety two percent of government spending. Get rid of the military and we go from four hundred billion in debt to a two hundred billion surplus. Do the math. War is bad for business. And don’t get me started on the idea of taxing food. Welfare party my ass.